Deze website houdt statistieken van uw bezoek bij. Wij gebruiken hiervoor Google Analytics, maar zonder persoonlijke gegevens door te geven. Geef hier uw keuze aan:
Toestaan Eén keer toestaan Blokkeren

Xplain

We explain everything

Onze diensten

Handleidingen

Technische handleidingen

Ook al is uw product nog zo fantastisch en innovatief, als uw klant niet weet hoe er mee om te gaan, is uw product niet compleet. Er zijn allerlei documentatie nodig: handleidingen voor installatie, bediening en onderhoud, lijsten met reserveonderdelen, gebruiksaanwijzingen en werkinstructies en wellicht ook e-learning en instructievideo’s. Bij dit alles kan Xplain u helpen. Wij zorgen voor alle documentatie, waarbij geldt dat alles moet voldoen aan de drie c’s: compleet, correct en conform regelgeving, zoals Machinerichtlijn.
<Top>

De voordelen van goede documentatie zijn:

  • het levert u tevreden klanten op
  • het bespaart u tijd en kosten: doordat wij de documentatie maken, houdt u tijd over om u met uw eigenlijke werk bezig te houden
  • compleet en correct: door uw handleidingen te laten maken door Xplain, weet u zeker dat ze voldoen aan de geldende wetten en regels
  • minder druk op uw helpdesk: veel antwoorden zijn terug te vinden in de handleiding

Xplain maakt documentatie voor een breed scala van opdrachtgevers: machinebouwers, softwareontwikkelaars, bedrijven en organisaties in de luchtvaartsector, overheidsinstellingen, openbaar vervoerbedrijven en vele andere bedrijven helpen we bij het maken van technische documentatie. Zie ook het overzicht van onze klanten.

Softwarehandleidingen

Xplain heeft veel ervaring in het maken van documentatie bij software. Of het nu gaat om traditionele papieren handleidingen, contextgevoelige online help of een combinatie van beide: wij kunnen het voor u maken.
Uiteraard is het van belang ook al na te denken over onderhoud en beheer. Als er straks een nieuwe versie van de software komt, moet ook de documentatie worden aangepast. Zeker als het gaat om grote hoeveelheden documentatie is het van belang de documentatie onder te brengen in een CMS, een content management systeem. Wij hebben kennis van en ervaring met de meest gebruikte tools en hulpmiddelen: XML-editors, auteursomgevingen en software voor het maken van illustraties. Indien nodig kunnen wij u adviseren over de keuze van de juiste tools.
<Top>

Trainingsmateriaal

Xplain kan u ook helpen bij het maken van materiaal voor trainingen, waarin u uw klanten uitlegt hoe ze met uw producten kunnen werken. Dit materiaal kan bedoeld zijn voor klassikale doeleinden (lesboeken, syllabi) of voor zelfstudie (e-learning en instructievideo’s).
<Top>

Instructievideo’s

Korte instructiefilms kunnen een belangrijke aanvulling zijn op de uitleg die u uw klanten biedt. Stel dat u uw klanten bij de oplevering van uw machine een uitgebreide cursus geeft over hoe ze ermee moeten werken. Daarna gaan ze aan de slag en na een jaartje moeten ze opeens iets doen dat tijdens de cursus is uitgelegd, maar die kennis is een beetje weggezakt en met de bedieningshandleiding komen ze er ook niet uit. In zo’n geval kan een instructiefilm erg behulpzaam zijn.
Wilt u ook een aantal professionele instructievideo’s hebben met uitleg over uw producten? Doe een beroep op Xplain. Onze ervaring met uitleggen maakt dat wij bij uitstek in staat zijn voor u de juiste instructievideo’s te maken.
<Top>

E-learning

Ten opzichte van de meer traditionele (klassikale) leervormen heeft e-learning verschillende voordelen. De gebruikers kunnen leren wanneer en waar ze willen: in vrije uurtjes, eventueel in de trein of thuis. Ook zijn er geen docenten nodig, wat weer handig kan zijn om dingen uit te leggen bij klanten ver van uw thuisbasis.
Wij hebben ruime ervaring met het maken van e-learning. En als u ons inschakelt om uw technische documentatie te maken, hebben wij meteen al de inhoudelijke kennis om e-learning te maken. Dat scheelt tijd en kosten.
E-learning biedt talloze voordelen:

  • leren op een moment dat het de cursist uitkomt
  • leren op een plaats waar het de cursist uitkomt
  • minder tijd nodig voor docenten/trainers
  • zo vaak te herhalen als nodig
  • ook geschikt om een basisniveau te bereiken nodig voor klassikaal onderwijs
  • inzicht in het niveau van de individuele deelnemers (en hun voortgang)
  • vastleggen van resultaten
  • nieuwe of tijdelijke medewerkers kunnen zich snel inwerken

<Top>

Vertalingen

Voor bedrijven die hun producten of diensten afzetten op de internationale markt kunnen wij de documentatie vertalen. Net als bij het schrijven van handleidingen is ook het vertalen ervan een specialisme: niet elke vertaler is goed in het vertalen van handleidingen en andere technische teksten. Xplain zorgt ervoor dat u de juiste persoon krijgt. Uitgangspunt hierbij is dikwijls een brondocument geschreven in Simplified Technical English (STE).
Om de kwaliteit van uw vertalingen te waarborgen werken wij uitsluitend met ‘native speakers’. En door de juiste vertaaltools te gebruiken, houden wij de kosten beperkt.
<Top>

Trainingen en coaching

Wilt u de documentatie zelf maken, maar weet u niet helemaal hoe dit aan te pakken? Ook dan kan Xplain u helpen en wel door het geven van verschillende soorten trainingen en/of door uw medewerkers te coachen. Wij helpen uw medewerkers op weg en ook later kunnen zij altijd een beroep doen op ons als ze ergens vastlopen en opnieuw hulp nodig hebben.
<Top>

Detachering

Heeft u hulp nodig bij het maken van uw (technische) documentatie en wilt u dat graag bij u ‘in house’ laten doen? Geen probleem! Xplain heeft technisch schrijvers die graag uw team versterken om u uit de brand te helpen bij uw documentatieproblemen. Al onze medewerkers hebben veel ervaring op hun vakgebied en zijn daardoor na een korte inwerkperiode meteen productief inzetbaar.
<Top>